W raporcie komisji Burdenki 2 możemy się dowiedzieć, jak wedle radzieckich ekspertów miała wyglądać trasa przelotu tupolewa, zgodnie z „odczytami” zapisów „pokładowego komputera”:
„W pamięci FMS znajdował się aktywny plan nawigacji poziomej dla lotu po trasie: EPWA - szereg punktów z RW 29.BAMS 1 G Departure - ASLUX - TOXAR - RUDKA - GOVIK – MNS (Minsk-2 VOR/DME) - BERIS - SODKO - ASKIL - DRL1 - 10XUB - DRL - XUBS. Wszystkie punkty, poza ostatnimi czterema, są punktami z nawigacyjnej bazy danych systemu (termin ważności do 06 maja 2010). Ostatnie 4 punkty są punktami, wprowadzonymi przez użytkownika” (s. 119).
Tymczasem w tym „wstępnym planie” z B. Stroińskim jako pierwszym pilotem (fragmenty dokumentu wyciekły wczoraj do mediów) wymienione są tylko punkty:
EPWA, RUDKA (godz. 4.52), UM863, ASKIL (godz. 5.28), DCT, SMOLEŃSK.
BAMSO, (droga lotnicza) Z182, ASLUX, (droga lotnicza) Z460, TOXAR, (droga lotnicza) N460 (przekreślone), (droga lotnicza) N861, RUDKA, (droga lotnicza) UM863, „AKSIL”/KO700 S0810, (droga lotnicza) B102 (choć wygląda jak B107), RALOT, DCT,
Nie zgadza się to więc z tym, co niby miało być w FMS-ie (dyskusja na ten temat już była choćby pod moim postem: http://freeyourmind.salon24.pl/277507,dziwne-szpule-2, ale być może nie wszyscy zdążyli ją prześledzić, a do pewnych wątków w obywatelskim, niezależnym śledztwie warto wracać). Pomijając już literówkę w oznaczeniu nawigacyjnego punktu ASKIL („komputer nie przyjmuje, nie koryguje literówek, taki plan lotu może zostać odrzucony”, mówi Szpineta), to, jak pisał kiedyś w komentarzu biskup, odnosząc się do tego „planu”: „Samolot nie leciał drogą UM863 RUDKA-ASKIL. Leciał kursem 67 RUDKA-AKSIL poza drogami” (http://freeyourmind.salon24.pl/277507,dziwne-szpule-2#comment_3966295).
Oczywiście może być tak, że gostek przed kamerami rządowej telewizji TVN prezentuje jakiś zupełnie lipny papier, który wręczyli mu jacyś życzliwi, by ściemniał telewidzom, co do domniemanej trasy tupolewa – zwłaszcza że on sam przyznaje, że „ten plan lotu został wysłany 9 kwietnia o godz. 11.47, później był modyfikowany” (skoro modyfikowany (kiedy i przez kogo?); to po cholerę taki „plan” pokazywać? Gdzie jest plan „zmodyfikowany”?). Może być tak, że papier nie jest całkiem lipny, a ten plan został odrzucony i załoga wprowadziła nowe dane (gdyby tak było, to w pamięci komputera powinien się zachować ślad po takiej operacji: odrzucenia planu o tej a o tej godzinie i wprowadzenia nowego planu – o tej a o tej). Może być jednak tak, że dane z FMS-a są lipne i frazę „wprowadzone przez użytkownika” należy rozumieć w odniesieniu do ruskiego „użytkownika” nie zaś polskiej załogi.
P.S.